zondag 22 maart 2009

Archetype

Ik zat op Wikipedia te kijken naar de uitleg over archetypes. Toen zag ik een aantal archetypes ter voorbeeld staan. Het leek me toen wel leuk om "de goede moeder" te nemen voor deze opdracht.

Toen dacht ik aan de volgende betekenissen die toegekend zouden kunnen worden aan de "goede moeder": liefde, verzorging, thuis, bescherming, rust

Maar hoe uit je dat in beeld? Een moeder alleen neerzetten geeft alleen de betekenis "vrouw" en niet moeder, omdat er geen kinderen om haar heen staan. Dus het was naar mijn idee logisch om een kind in het beeldmateriaal te betrekken.













Maar het ligt erook aan hoe de moeder en het kind zich in het beeld plaatsen. Dit beeld geeft het moederschap wel aan, maar niet de ultieme liefde. Je mist hier een beetje de liefdevolle blik. De moeder kijkt eerder vragend.













Hier lijkt het archetype al een stuk meer uit zijn recht te komen. De liefde straalt al veel meer uit. Bovendien is deze vrouw "moeder Maria", waardoor heel veel mensen het moederfiguur snel zullen herkennen. Maar het is jammer dat deze tekening in grijstinten beschikbaar is.














Uiteindelijk heb ik gekozen voor dit beeldmateriaal om het archetype "de (grote) moeder" weer te geven. De vijf betekennissen: liefde, verzorging, thuis, bescherming en rust komen duidelijk terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten