zaterdag 17 oktober 2009

Proefpersoon

Een paar weken geleden werd ik door Manon en Sabine gevraagd om proefpersoon te spelen voor hun onderzoek naar geur. Ik was wel benieuwd naar wat er zou gebeuren, dus ik zei ja.

We liepen naar een kamertje op de 3e verdieping. Daar werd ik geblinddoekt en kreeg ik een koptelefoon op. Ik kreeg verschillende muziekfragmenten te horen. Die ieder één minuut duurden. In de tussentijd moest ik blind tekenen op een vel papier. Ik moest tekenen wat in mij opkwam, hoe ik mij erbij voelde. Allereerst dacht ik aan vloeiende lijnen, maar het was voor mij later toch makkelijker om alles in woorden te omschrijven (snelheid, er komt iets aan, spannend). Want blind objecten tekenen gaat natuurlijk niet.

Toen dat onderdeel was afgelopen, werd de koptelefoon afgedaan. Maar ik bleef nog wel geblinddoekt. Deze keer werden mij telkens verschillende geuren voorgeschoteld. Opnieuw moest ik opschrijven wat er in mij opkwam, hoe ik mij erbij voelde. Ik rook geuren zoals gember, mestkeutels etc. Het was een aparte ervaring!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten