zondag 28 juni 2009

Nivea: whitening of bronzer?

In Europa en de Verenigde Staten is het vooral de trend om lekker bij te bruinen. We zien onszelf graag met een kleurtje, omdat we er dan gezonder uitzien. Vinden we tenminste.

Een aantal maanden las ik een enquête daarover in de Cosmogirl. Helaas heb ik het exemplaar niet meer. In iedergeval, het ging erom dat meiden van verschillende werelddelen de enquête hadden ingevuld. Daaruit bleek dus inderdaad dat meiden uit Europa en de Verenigde Staten graag bruin willen worden. En dat juist mensen uit Azië graag wit willen worden en niet blij zijn met hun bruine tint.

Zelf was ik allang tot deze conclusie gekomen, doordat mijn moeder zelf uit Azië, Indonesië, komt. In de Indonesische tijdschriften staan altijd reclames over witte crèmes en bodylotions. En bij de columns staan verschrikkelijke foto's van te wit gepoederde gezichten.

Op de Indonesische tv is het hetzelfde verhaal. Ze laten gerust een aantal reclames zien met hoe je huid witter word namater de weken verstrijken.. Het Aziatisch ideaalbeeld is echt heel anders. Zij zien namelijk "witten" als rijke mensen. Daarom willen ze zelf ook zo graag daarop lijken. Zij zien een bruine tint als vies. Een echte landsarbeider. Deze conclusie miste ik eigenlijk een beetje in de Cosmogirl.

Hieronder een commercial ter voorbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten